VšĮ Psichologinės paramos ir konsultavimo centras jau dešimt metų įvairių raidos sutrikimų turintiems vaikams ir jų šeimoms jau dešimt metų teikia psichologinę bei psichoterapinę pagalbą. Centro veikimo laikotarpiu specialistai adaptavo, išbandė ir išleido įvairias praktines-mokslines metodikas, paremtas naujaisiais moksliniais psichologiniais tyrimais, visame pasaulyje pripažįstamais naratyvinės, šeimos terapijos bei kognityvinės psichoterapijos metodais bei principais. 2020 metais buvo nuspręsta šiuos paslaugų teikimo modelius bei turimas žinias/patirtį apjungti ir integruoti į naują konsultacinę pagalbos priemonę pavadintą “Intensyvios pagalbos modeliu”, skirtu specialistams, kurie dirba su elgesio sunkumų turinčiais vaikais ir jų šeimomis.
2021 m. centro komanda parengė projektą „Intensyvios integracijos modelis vaikams ir jaunuoliams, turintiems elgesio ir emocijų sutrikimus“.
Projektas finansuotas Europos ekonominės erdvės finansinio mechanizmo programos SVEIKATA lėšomis (https://www.eeagrants.lt/programos/aprasymas/program/1), vykdytas 2021 m. – 2024 m. Projekto finansavimui skirta 275914 Eur. Projektas įgyvendintas kartu su projekto partneriu: Nordic Baltic Organization for Professionals Working with Children and Adolescents (Norvegija).
Projekto tikslas – remiantis turima teorine bei praktine patirtimi, į Lietuvos socialinių paslaugų sistemą įdiegti specialistų-praktikų sukurtą novatorišką “Intensyvios pagalbos modelį”, skirtą elgesio sunkumų ar sutrikimų turintiems vaikams, jaunuoliams ir jų šeimoms, artimos aplinkos atstovams.
Tikslinė grupė: vaikai/jaunuoliai, turintys elgesio bei emocinių sutrikimų ar sunkumų, jų šeimos bei artimoji aplinka (mokykla, draugai, vietos bendruomenė).
Projekto pradžioje išsikelti uždaviniai:
- Įdiegti novatorišką „Intensyvios integracijos modelį“, skirtą elgesio sunkumų/sutrikimų turintiems vaikams/jaunuoliams ir jų šeimoms;
- Apmokyti savivaldybių, su kuriomis bendradarbiaujama projekto įgyvendinimo metu, specialistus bei vietos bendruomenių atstovus dirbti su parengtu modeliu;
- Vykdyti modelio apimtyse teikiamų paslaugų bei pasiektų rezultatų mokslinį bei praktinį įvertinimą, tobulinimą bei viešinimą.
Projekto eigoje pasiekti rezultatai:
Įgyvendinant projektą „Intensyvios integracijos modelis vaikams ir jaunuoliams, turintiems elgesio ir emocijų sutrikimus“ Psichologinės paramos ir konsultavimo centro specialistai teikė psichosocialines paslaugas Kauno rajono, Kaišiadorių rajono, Jonavos rajono, Marijampolės ir Elektrėnų savivaldybėse gyvenančioms šeimoms, kurios augina elgesio sunkumų/sutrikimų turinčius vaikus. Teiktos kompleksinės paslaugos vaikui, šeimai ir socialinei bei mokyklos aplinkai.
Konsultacijose taikytas „Intensyvios integracijos modelis“. Jo vertybinė laikysena:
- Kiekvienas žmogus pats iš savęs yra svarbus ir vertingas;
- Svarbu atskirti asmenį, kurį mes besąlygiškai priimame ir jo elgesį, kuris gali mums nepatikti;
- Probleminį elgesį lemia įvairios psichologinės, socialinės ir biologinės raidos aplinkybės, nepanaikinančios pareigos atsakyti už savo elgesį, bet leidžiančios geriau suprasti šio elgesio kontekstą;
- Vaikai yra priklausomi nuo savo aplinkos – šeimos, todėl siekdami terapinio poveikio – pokyčio, turime dirbti su visa vaiko/paauglio aplinka.
Intensyvios integracijos modelio uždaviniai:
- Intensyviai įsitraukiant į šeimos emocinį mikroklimatą, stebint šeimą bei vaiką (elgesio modelius, emocijas) atlikti detalią elgesio ir emocijų sutrikimų turinčių vaikų/paauglių bei jų šeimos situacijos įvertinimą (psichologiniu, psichoterapiniu, socialiu, pedagoginiu lygiu);
- Pagal esamą situaciją sudaryti vaikui ir šeimai terapinį pokyčio planą: suplanuoti ilgalaikius ir trumpalaikius tikslus, veiksmingiausias paslaugas, jų teikimo apimtis, pagalbos būdus bei metodus;
- Pagal suplanuotas paslaugas suburti pagalbos vaikui ir šeimai komandą, paskirti šeimos konsultantą, kuris lydės šeimą per visą procesą;
- Teikti paslaugas bei atgalinį ryšį šeimai, esant poreikiui, peržiūrėti pagalbos planą (kas pasiekta, kas nepasiekta, kokios kylančios kliūtys ir tolimesni pagalbos uždaviniai);
- Įvertinti kiekybinius bei kokybinius terapinius pokyčio rezultatus pagal terapeuto ir individualios šeimos užsibrėžtus laukiamus rezultatus.
Modelio struktūra:
I etapas. Intensyvi pirminio įvertinimo terapinė programa vaikams/šeimai:
Pirminis įvertinimas bei emocinio ryšio su šeima ir vaiku užmezgimas labai svarbus. Šis įvertinimas įmanomas tik intensyviai bendraujant su šeima. Naudodamiesi norvegų terapeutų patirtimi, pagal galimybes siekėme pirminiui įvertinimui šeimą ištraukti iš jiems įprastos aplinkos ir siūlyti intensyvią terapinę programą, trunkančią dvi dienas (pvz.: terapinius savaitgalius) su dviem psichoterapeutais. Jų metu vyko šeimos situacijos, vaiko/jaunuolių esamų sutrikimų/sunkumų detalus įvertinimas. Pokyčio plano sudarymas, paslaugų suplanavimas, su šeima dirbančios komandos sudarymas.
II etapas. Paslaugų teikimas, šeimos lydėjimas (vykdė šeimos konsultantas) bei nuolatinis esamos situacijos, vykstančio pokyčio įvertinimas. Psichologinių, psichoterapinių, socialinių paslaugų blokai:
Paslaugos vaikui:
- Individualios psichologo, psichoterapeuto konsultacijos vaikui;
- Skubi krizinė emocinė pagalba, esant poreikiui;
- Psichologinės, socialinių įgūdžių, veikimo grupės vaikams;
- Mentorių palydėjimas.
Paslaugos tėvams, šeimai:
- Individualios psichologo, psichoterapeuto konsultacijos tėvui/mamai;
- Socialinio darbuotojo konsultacijos šeimai,
- Skubi krizinė emocinė pagalba, esant poreikiui;
- Poros konsultacijos tėvams;
- Įsitraukiančios tėvystės įgūdžių ugdymo konsultacijos ir mokymai.
Paslaugos vaiko aplinkai:
- Psichoedukacinės psichologo konsultacijos vaiko išplėstinei šeimai (senelių, tetų, dėdžių įsitraukimas į pozityvius pokyčius, palaikymo davimas);
- Psichoedukacinės psichologo, socialinio darbuotojo konsultacijos vaiko mokyklos bendruomenei, pedagogams;
- Mokymai mokyklų bendruomenėms tema “Elgesio ir emocijų sunkumų turinčių vaikų priėmimas ir integravimas į mokymo procesą: šiluma ir ribos”.
- Socialinio darbuotojo konsultacijos vaiko aplinkai – socialiniam ratui: draugams, šeimos socialiam ratui (klasės mokinių tėvai, šeimos draugai, gydytoja, kiti šeimai svarbūs asmenys);
- Mokymai šeimos vietos bendruomenei “Socialinė pagalba sunkumų turinčiams vaikui – kuo mes galime padėti”.
III etapas. Intensyvi baigtinio įvertinimo terapinė programa vaikui/šeimai.
Giluminis įvertinimas įmanomas tik intensyviai bendraujant su šeima. Naudodamiesi norvegų terapeutų patirtimi, siekėme antriniam įvertinimui šeimą ištraukti iš jiems įprastos aplinkos ir siūlyti intensyvią terapinę programą su dviem psichoterapeutais. Tikslas – terapinio pokyčio fiksavimas, užtvirtinimas, detalus teiktų paslaugų įvertinimas, atsisveikinimas su šeima.
* * *
Taip pat projekto įgyvendinimo laikotarpiu visos Lietuvos specialistams (psichologams, socialiniams darbuotojams, pedagogams ir kt.) vesti mokymai “Intensyvios integracijos modelis. Konsultacinė pagalba elgesio-emocinių sunkumų turinčiam vaikui ir jo šeimai “. Tikslinė grupė – specialistai, teikiantys paslaugas šeimoms, kurios augina elgesio-emocinių sunkumų turinčius vaikus. Viso penkios grupės, po 32 val. Mokymų metu suteiktos teorinės bei praktinės žinios, aptarti sunkūs atvejai. Nagrinėtos temos:
– Elgesio-emocinių sutrikimų/sunkumų turintis vaikas ir jo šeima;
– Elgesio-emocijų sutrikimų/sunkumų tipai, požymiai, pasireiškimas, susiformavimo istorija;
– Psichologiniai pažeistumai šeimoje, asmenyje ir vaike, psichologinės gynybos bei jų prasmės, kito asmens galima įtaka, jos prasmė bei ribos;
– Intensyvios integracijos modelis (jo principai, specifiškumas, konsultacinės technikos, jų taikymo galimybės bei ribotumai);
– Naratyvinės, „Į šeimą orientuotos praktikos“ ir Kognityvinės elgesio terapijos siūlomi darbo su sunkumų turinčia šeima metodai bei jų taikymas praktinėse situacijose.
2023 m. rugsėjo mėn. vyko papildomi 30 val. mokymai „Intensyvios integracijos modelis. Pagalba sau dirbant su elgesio – emocinių sunkumų turinčiais vaikais” skirti specialistams, teikiantiems paslaugas šeimoms, kurios augina elgesio-emocinių sunkumų turinčius vaikus.
Įgyvendinant projektą vyko mokyklų bendruomenėms skirti mokymai „Vaikų elgesio problemos ir pagalbos jiems būdai“ bei „Elgesio ir emocijų sunkumų turinčių vaikų priėmimas ir integravimas į mokymo procesą: šiluma ir ribos“, ir mokymai skirti šeimos vietos bendruomenei „Pagalba sunkumų turinčiam vaikui – kuo mes galime padėti“. Šių mokymų metu aptartos elgesio problemų turinčių vaikų/paauglių sunkumų priežastys, pagalbos jiems metodai, analizuotos praktinės situacijos.
Projekto apimtyse taip pat vyko įsitraukiančios tėvystės įgūdžių ugdymo mokymai (viso 6). Juose dalyvavo tėveliai iš Kauno raj., Jonavos raj., Kaišiadorių raj., Elektrėnų bei Marijampolės savivaldybių. Mokymų metu buvo nagrinėjamos tokios temos kaip „Aš – tėtis/ mama“, „Mano ir vaiko ryšys: kaip jį (at)kurti?, „Įtrauki tėvystė: auklėjimas augant kartu“, „Įtraukios tėvystės metodų taikymas praktinėse situacijose“.
2023 m. rugsėjo – spalio mėn. ir 2024 m. vasario mėn. vyko vaikų/jaunuolių psichologinės grupės, kurių metu jie galėjo dalintis savo mintimis, išgyvenimais, jausmais, gauti psichologo atsakymus į sau rūpimus klausimus.
Projekto įgyvendinimo laikotarpiu projekto partneriai Nordic Baltic Organization for Professionals Working with Children and Adolescents iš Norvegijos dalyvavo baigiamojoje konferencijoje, teikė supervizijas, konsultacijas projekto vykdytojams bei su vaikais dirbantiems specialistams. Supervizijų ir konsultacijų metu buvo aptariami sunkūs atvejai bei metodų pritaikomumas, analizuojamos šeimoms teikiamos paslaugos, stringantys atvejai, intensyvios integracijos modelio taikymas.
2023 gruodžio mėn. 1 d. vyko praktinė konferencija „Psichologinė- socialinė pagalba sunkumų turinčiai šeimai”, kurioje Psichologinės paramos ir konsultavimo centro specialistai pristatė vykdytą projektą, taikomus metodus.
2024 m. kovo 7 d. vyko dar viena nuotolinė praktinė konferencija “Psichologinė-socialinė pagalba sunkumų turinčiai šeimai”, skirta projekto “Intensyvios integracijos modelis vaikams ir jaunuoliams, turintiems elgesio ir emocijų sutrikimus” pasiektų rezultatų pristatymui. Dalyviai turėjo galimybę giliau susipažinti su projekto įgyvendinimo procesu ir jo poveikiu šeimoms, kurioms tenka susidurti su vaikų elgesio ir emocinėmis problemomis. Pristatyme išryškinti modelio privalumai ir efektyvumas, siekiant padėti šeimoms įveikti sunkumus ir stiprinti jų tarpusavio ryšius.
Projekto pabaigoje vykdytas „Intensyvios integracijos modelio” kiekybinis-kokybinis tyrimas. Teikiamų paslaugų, modelio efektyvumas ir veiksmingumas vertintas viso projekto metu (vertino tiek vykdytojai, tiek dalyviai). Tyrime metu surinktos ir moksliškai apibendrintos dalyvių bei specialistų patirtys, pasiekti kokybiniai bei kiekybiniai rezultatai, pateikiamos modelio įgyvendinimo rekomendacijos bei išvados. Tyrimas pateikiamas čia:
TYRIMAS Intensyvios integracijos modelis